Als innovator in slimme afvalinzameling en recycling heeft Wahu de missie om systeemverandering te creëren en een duurzame afvalinfrastructuur in Indonesië op te bouwen. Via Wahu’s afvalbeheersysteem van Waste Hubs en een mobiele app, stimuleert en onderwijst Wahu mensen om hun houding en gedrag ten opzichte van afval te veranderen. Bij de aangewezen Wahu Waste Hubs kunnen consumenten al hun plastic huishoudafval inleveren en direct beloningen ontvangen voor elk kilogram plastic afval, in de vorm van tegoed in hun e-wallet. Op deze manier voorkomen ze dat plastic afval in de open lucht wordt verbrand of in de natuur lekt.
Na inzameling wordt het plastic afval naar het centrale magazijn van Wahu vervoerd. Daar worden alle plastics gesorteerd, geperst en opgeslagen voor verdere verwerking en recycling.
Hoewel de overheid stappen zet om afvalbeheer te formaliseren, is Indonesië nog steeds afhankelijk van initiatieven zoals Wahu en de informele bijdrage van afvalverzamelaars (‘pemulung’), dit zijn er 3 miljoen alleen al op Java. Deze samenwerking met Wahu richt zich op het betrekken van deze gemeenschap bij nieuwe recyclingoplossingen.
Samen zullen we met Wahu het huidige systeem onderzoeken, verbeterpunten identificeren en lokale experimenten uitvoeren. Het doel is om innovatieve oplossingen te vinden die afvalverzamelaars efficiënter en waardevoller werk bieden, terwijl de milieuschade door plastic afval wordt beperkt.
Met deze samenwerking hopen we bij te dragen aan formeler afvalbeheer in Indonesië en een beweging richting minder afval en betere werk- en leefomstandigheden voor Indonesische afvalverzamelaars.
De open oproep voor ontwerpers opent binnenkort, dus houd onze socials en website in de gaten!