18 december 2020 Nieuws

Prettig winkelen voor iedereen

Zo’n twee miljoen mensen in Nederland hebben te maken met een zichtbare of onzichtbare beperking die hun (online en offline) winkelervaring op een negatieve manier beïnvloedt. Ondanks een aantal goede voorbeelden valt er nog een wereld te winnen om winkels echt ‘inclusief’ te maken. In ‘What if Lab: Onbeperkt Meedoen’, ontwikkelen Studio Corvers en (ink.) nieuwe perspectieven in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

What if Lab x Onbeperkt Meedoen

Naast het Ministerie van VWS, zijn ook HEMA, MKB Nederland, InRetail en Iederin nauw betrokken bij het proces. Voor ‘What if Lab: Onbeperkt meedoen’ selecteerden zij eerder samen vijf ontwerpstudio’s. Hen werd gevraagd om na te denken over hoe winkels beter ingericht, uitgerust of voorbereid kunnen worden op klanten met een beperking. Nadat deze vijf studio’s hun projecten hadden getoond tijdens Dutch Design Week 2020, werden Studio Corvers en (ink.) uiteindelijk geselecteerd voor de doorontwikkeling van hun concept. Zij presenteerden afgelopen donderdag, 17 december, de hun uitgewerkte concepten.

Drempelloos van Studio Corvers

Wouter en Joost Corvers van Studio Corvers presenteerden de Drempelloos-toolkit, een praktisch startpunt voor een inclusieve inrichting van de winkel. Drempelloos geeft medewerkers en winkeliers handvatten om zichzelf en hun winkel te testen op verschillende criteria binnen dit thema. Het pakket van spel- en meetinstrumenten is praktisch, speels, hands-on en bestaat uit tien verschillende losse modules zodat de inhoud naar wens kan worden aangepast op elk type winkel. Het doel van Drempelloos is het inlevingsvermogen in mensen met een beperking te vergroten door het zelf te kunnen ervaren.

Mensenkenners van (ink).

Mayra Kapteijn en Anna Noyons van (ink.), viel het vooral op dat het vaak mis gaat in de interactie. Niet alleen een bepaalde fysieke omgeving sluit mensen met een beperking soms uit, maar ook bepaalde reacties zorgen voor exclusie; mensen die schrikken, of mensen die niet weten hoe ze zich moeten aanpassen aan specifieke behoeften. Daarom ontwikkelden ze Mensenkenners, een Instagram course die helpt bij het trainen van je “inclusiviteitsspier”, zodat je als echte mensenkenner uiteindelijk weet hoe met álle soorten en maten mensen te gaan. Een les in empathie voor iedereen. 

Hoe werden de ontwerpen ontvangen?

Minister van VWS, Tamara van Ark, gaf na afloop van de presentaties van (ink). en Studio Corvers aan veel energie en inspiratie te krijgen van de door hen ontwikkelde concepten. Ze onderschrijft dat het ontzettend belangrijk is dat iedereen zich welkom kan voelen in winkels. Zelfstandig kunnen winkelen is, net zoals werken, sporten, onderdeel van deelname aan de samenleving. Alles wat daaraan kan bijdragen is een stap in de goede richting.
 
De andere aanwezigen in het gesprek zoals Eva Ronhaar (HEMA Foundation), Iris Schuitemaker (MKB Nederland) Femke den Hartog (INretail) en Xandra Koster (Niets Over Ons Zonder Ons, Iederin) geven aan in de toekomst graag samen te blijven optrekken om stappen te zetten op het gebied van inclusief winkelen. Kortom, een mooi begin van een inclusief Nederland.