In eerste instantie was de ontwerpvraag gericht op het ontwikkelen van een fysieke uiting die het bewustzijn rondom inclusiviteit onder de werknemers van ABN AMRO zou vergroten. Door hen aan den lijve te laten ondervinden hoe het is om te worden buitengesloten, hoopten ze hen te stimuleren om meer bewust inclusief te handelen in de toekomst. Door COVID-19 ziet het werkende leven er inmiddels alleen plots heel anders uit. Ook bij ABN AMRO leeft de verwachting dat medewerkers grotendeels vanuit huis zullen blijven werken. Dat vroeg om een andere benadering van de ontwerpvraag.
Mies zorgde voor een effectieve doorvertaling van haar oorspronkelijke concept, van fysiek naar digitaal. Haar eerste idee voor “Ons ABN” was een fysieke barrière. Door middel van toegangspoortjes zouden werknemers op onverwachte momenten exclusie ervaren op basis van bijvoorbeeld hun woordkeuzes of de kleur van hun kleding. “Draag je een groene trui? Dan is dit toilet niet voor jou bedoeld.” Bij de doorontwikkeling heeft Mies dit mechanisme vertaald naar een fysieke en een digitale variant. Naast dat deze twee varianten elkaar natuurlijk moesten versterken, hield Mies ook rekening met de toepasbaarheid van het concept (universeel en in een werkdag), en moest het concrete handvatten bieden voor een open gesprek.
Met haar concept “Ons ABN” wordt onbewuste exclusie via een kaartspel zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Kledingstukken van de deelnemers bepalen het spel, zodat iedereen even ongelijk behandeld wordt. Als je gewend bent ‘de norm’ te zijn, ervaar je met “Ons ABN” hoe het is om niet aan de norm te voldoen. Voorbeelden of ervaringen vanuit onbewuste exclusie in taal, locaties en situaties vormen vervolgens het startpunt van een gesprek over diversiteit en inclusie binnen de bank.