Als gevolg van Covid-19, moesten we plots werken vanuit huis. Voor sommigen is het een heel lastige situatie, maar anderen zien voordelen. De grens tussen werk- en privéleven vervaagt, de manier van communiceren verandert. Tegelijkertijd zorgt thuiswerken voor minder reistijd en meer vrijheid om de werkdag naar eigen inzicht in te richten.
Deze nieuwe situatie leidt tot nieuwe inzichten in de manier waarop we werken, een grote verandering die waarschijnlijk in een nieuwe vorm blijvend zal zijn. Wat als we structureel thuis blijven werken? Er ontstaan nieuwe dynamieken en uitdagingen waarvoor er nog geen kant-en-klare oplossingen bestaan. Ontwerp speelt een belangrijke rol in het realiseren van een effectieve en aangename werkomgeving.
Voor het subthema Public/Private ontwikkelde Studio Kontou en Dayoung Hwang Sensorial Sanctuary. Sensorial Sanctuary is een ruimte waar je kunt werken of ontspannen en is gebaseerd op het idee dat ons lichaam op verschillende momenten van de dag verschillende prikkels nodig heeft.
Ze hebben zes gordijnen met verschillende akoestische en sensorische kwaliteiten ontwikkeld en samengesteld. Deze kunnen op verschillende manieren worden gecombineerd om voor elke situatie een passende sfeer te creëren. Of je nu behoefte hebt aan diepe focus en concentratie. Of een moment van ontspanning om jezelf op te laden. Of een stimulerende en creatieve omgeving voor online meetings en interactie. Daarnaast creëerden ze een modulair bureau dat verschillende houdingen gedurende de dag stimuleert en dat ruimte geeft aan verschillende culturele behoeften. En om de gewenste sfeer en activiteiten te versterken, worden geuren gebruikt om de gebruiker te activeren of te ontspannen.
”We inspireerden elkaar, steunden elkaar, en hebben veel gelachen. Ik ben trots op de installatie die we samen hebben gemaakt en die nu al zoveel positieve reacties van Dutch Design Week bezoekers heeft opgeleverd.” – Justine Kontou
Voor het subthema Workplace ontwerpten Studio Pesi en Jeroen van Veluw ‘Tilt/Switch/Flip’. Een overeenkomst tussen beide ontwerpers is dat zij emotie met het industriële productieproces combineren. Zij brengen dit onderwerp terug in een collectie industrieel geproduceerde ontwerpen die de overgang tussen werk en privé in één en dezelfde ruimte bevorderen.
Gericht op de toenemende wereldbevolking, het groeiende aantal eenpersoonshuishoudens en een tekort aan woon- en werkruimte, creëerden de ontwerpers ‘Tilt/Switch/Flip’ een collectie van drie essentiële producten die het mogelijk maken om in een en dezelfde ruimte makkelijk te kunnen schakelen tussen werk en ontspanning. Door een bureau, kruk of lamp letterlijk te kantelen, ben je in een handomdraai thuis en kan je onstpannen. En de volgende ochtend bent je in een handomdraai weer terug op kantoor.
“Het meest waardevolle aspect van het project ‘Living and working from home’ is het contact, de vriendschap en de verschillende perspectieven op ontwerp en het leven die zijn ontstaan tussen de ontwerpers onderling en tussen Nederland en Zuid-Korea. Na het Seoul Design Festival gaan we kijken wat we met de serie willen doen. We hebben al naar elkaar uitgesproken om onze samenwerking voort te zetten”. – Jeroen van Veluw
Door de lockdowns tijdens de pandemie werd duidelijk dat zowel onbetaalde zorgtaken als betaald werk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in het thuiskantoor. Veel mensen werden gedwongen om te schipperen tussen verschillende rollen en verwachtingen, door zowel vanuit huis zorgtaken te vervullen voor bijvoorbeeld hun kinderen als tegelijkertijd betaald werk te verrichten.
Tidal Space is een samenwerking tussen Hyunjung Kim en studio Cream on Chrome, waarin hun gemeenschappelijke interesse in phygitale interfaces wordt gecombineerd met Hyunjung’s ervaring als werkende ouder.
Tidal Space experimenteert met gordijnen als ruimtelijke afscheidingen voor verschillende soorten werk. De gordijnen worden geactiveerd door schermactiviteit en passen zich aan verschillende situaties aan. Van geluiddichte afscheiding om geconcentreerd te werken tot meer flexibele, doorschijnende, open façades die het mogelijk maken om de kinderen in de gaten te houden. En tot interactieve elementen waarmee kinderen en ouders kunnen spelen.
”Waar ik het meest trots op ben in Tidal Space is dat het is ontworpen met zowel werkende ouders als kinderen in gedachten. De meeste bestaande ontwerpen voor thuiskantoren waren alleen gericht op werkende mensen. Het thuiskantoor dat Tidal Space laat zien, is echter een thuis waar zowel ouders als kinderen met plezier werken en samen tijd doorbrengen.” – Hyunjung Kim
Deze werken zijn tentoongesteld op Dutch Design Week 2021 afgelopen oktober en zijn nu te zien op Seoul Design Festival van 22 december t/m 26 december. Na dit festival gaan de teams verder in gesprek met Nederlandse en Zuid-Koreaanse partijen voor doorontwikkeling.