29 oktober 2020 Nieuws

Muzus, Enlightens en Collectief SMELT i.s.m. Myrte van der Molen geselecteerd voor ‘Ex/included’

ABN AMRO heeft diversiteit en inclusie als een van haar strategische speerpunten op de
agenda staan. De bank werkt daarom ook actief aan een organisatie waar gelijkheid
vanzelfsprekend is. Inclusiviteit levert werknemers op die beter samenwerken, beter (gezamenlijke) beslissingen kunnen nemen, werken vanuit een sterke drive en ruimte hebben voor een diversiteit aan meningen en zienswijzen.
 
Maar wat betekent inclusie, en daarmee exclusie, nu eigenlijk? En wat weet je ervan als je er zelf niet mee te maken krijgt? Hoe bepaal je dan handelingsperspectief bij een onderwerp wat zo abstract blijft?
MUZUS - De mantelzorgstimulator
MUZUS – De mantelzorgstimulator
Enlightens - Colorless Campaign
Enlightens – Colorless Campaign
Collectief SMELT - Faux Pas
Collectief SMELT – Faux Pas
Myrte v/d Molen - I want to be selfish again
Myrte v/d Molen – I want to be selfish again

De komende maanden gaan drie ontwerpstudio’s met dit vraagstuk voor ABN AMRO aan de slag in What if Lab: ex/included. MuzusEnlightens en Collectief SMELT i.s.m. Myrte van der Molen onderzoeken hoe ontwerp ingezet kan worden om inclusie bij werknemers invoelbaar te kunnen maken: What if… knowing what it feels like to be excluded can make us strive to think more inclusive?
 
Alledrie de ontwerpstudio’s hebben allen brede ervaring in het ontwerpen voor maatschappelijke opgaven. Zo ontwikkelde Muzus eerder een zorgsimulator om mensen zicht te geven op de toekomst van de mantelzorg, experimenteerde Collectief SMELT met nieuwe manieren van flirten, deconstrueerde Myrte van der Molen sociale regels en onderzocht Mies Loogman hoe we ons kunnen verhouden tot complexe maatschappelijke thema’s als gentechnologie en klimaatverandering.