Daphna Laurens is een studio die balanceert op de lijn tussen vrije en toegepaste kunst. Eenvoud en het opzoeken van de ‘essentie’ zijn kernwaarden in hun ontwerpprocess, waarbij veel wordt gespeeld met abstractie en de relatie tussen vorm en functie. Hieruit ontwerpt de studio zowel poëtische als strakke industrieel vervaardigde producten, objecten en ruimtes.
Een goed voorbeeld hiervan is hun lampenserie genaamd Kingpin, waarbij vlakke vormcomposities werden vertaald naar een collectie lampen ontworpen voor het Eindhovense verlichtingsmerk JAPTH. Bij hun werk genaamd Misshapes werden 5 ‘sculpturen’ gemaakt met subtiele suggesties in vorm, om zo de functionele kant van ontwerp aan de verbeeldingskracht over te laten. Voor hun tentoonstellingsontwerp voor The Circle voor Dutch Invertuals, werd gelet op een balans tussen de aandacht voor de tentoonstelling als geheel, en bij het uitlichten van de afzonderlijk getoonde objecten.
“Wij zijn zowel persoonlijk als professioneel betrokken bij de stad Eindhoven, en delen de opvatting dat uitingen van het ‘ontwerp-DNA’ een meer prominente en permanente zichtbaarheid verdienen in de openbare ruimte/het straatbeeld. Het is uiteraard een eervolle opdracht om ter vertegenwoordiging van de Eindhovense ontwerpers een werk te mogen realiseren in de openbare ruimte.” – Daphna Laurens
In het werk van Jelle Mastenbroek wordt humor en positiviteit gebruikt om stereotypen te heroverwegen en sociale reflectie of verandering teweeg te brengen. Zijn interactieve installaties in de publieke ruimte waren te zien in onder andere Oerol, Groninger Museum en Eindhoven Museum. Hij maakt gebruik van (verwijzingen naar) iconische objecten, en brengt een bepaalde boodschap of verhaal over aan de hand van de sterke symbolische betekenis of associaties die ze oproepen.
Een voorbeeld hiervan is Over Rozen Gaan, waarbij een vitrinekast getransformeerd wordt tot een statement over geld; na het inwerpen van een muntstuk, rolt deze over het serviesgoed om zo een muzikale compositie voort te brengen, voordat het in de retourbak valt. De munt wordt zo een middel voor een bijzondere ervaring. In een eerder What if Lab gaf Jelle Mastenbroek de finish van Marathon Eindhoven vorm door de verschillende motivaties om deel te nemen aan de marathon te tonen op stadsbanners en in een vlaggenzee bij de finish. In The Entrance Sectie-C, werd het werk van ontwerpers op Sectie-C getoond en omgevormd tot een interactieve installatie waar de bezoeker na een donatie door een soundscape kon lopen.
“Ik vind de schaalgrootte boeiend en uitdagend. Verder zet ik mij graag in om de design community in Eindhoven te versterken; vier jaar geleden ben ik bestuurder geworden van Stichting Sectie-C met als doel Sectie-C cultureel op de kaart te zetten en de plek te bestendigen voor de ontwerpers in onze stad. Het lijkt mij daarom erg eervol om mijn verbondenheid met de stad en het ontwerp-veld door middel van een iconische ontvangst te laten zien” – Jelle Mastenbroek
Eindhoven Design District (EDD) maakt we het ontwerp-DNA van de stad zichtbaar en beleefbaar. EDD is ontstaan vanuit een samenwerking tussen gemeente Eindhoven, city marketing partij Eindhoven365 en Dutch Design Foundation. De focus van EDD ligt op de maatschappelijke en sociale meerwaarde van ontwerp: hoe draagt ontwerp bij aan duurzaam, slim en prettig samenleven?