Uit doelgroeponderzoek bleek dat, hoewel er volledig vaderschapsverlof beschikbaar was, dit vanwege stigma’s nauwelijks werd opgenomen. Terwijl de wetenschap bewijst dat het vaderschapsverlof een grote gelijkmaker is. Uit het lab kwam het door (ink). ontwikkelde concept BouwBox. De BouwBox is een symbolische blokkendoos met een magazine dat reflectie op gelijkwaardigheid in zorgtaken binnen jonge gezinnen stimuleert – en het opnemen van vaderschapsverlof in het licht van gelijkwaardigheid als essentieel presenteert. Door reframing en ervaringsverhalen wordt vaderschapsverlof opnemen de norm in plaats van de uitzondering.
De ABN AMRO heeft in een pilot-programma de box geproduceerd om als verlofcadeau te geven aan aanstaande ouders. Dit resulteerde in een significante stijging in het opnemen van ouderschapsverlof, van 49% naar 85%. Daarnaast ervoeren de deelnemers een positieve verschuiving in de bedrijfscultuur, meer vrijheid, succes en rust. Hierna heeft ABN AMRO het voornemen de BouwBox aan iedere aanstaande ouder te schenken.
Dutch Design Foundation toont tijdens Dutch Design Week 2024 (DDW24) in Eindhoven ‘Designing Society’, een expositie op het Ketelhuisplein van ruim 600m2 die bezoekers uitnodigt om nieuwe perspectieven op mogelijke toekomsten te ontdekken. Aan de hand van verschillende thema’s ontdek je hoe we als samenleving de kracht van ontwerp kunnen verbinden aan de complexe uitdagingen van vandaag en morgen. Zo’n 40 projecten van What if Lab, World Design Embassies en PONT verbeelden een wereld waarin de vragen van nu worden aangepakt en een belofte voor een betere toekomst wordt verkend. De BouwBox is een van die projecten.